איזה סוגי אתרים קיימים?
ישנם סוגי אתרים רבים; ולמרות שכל ניסיון לסווג אותם לקטגוריות אולי לא יהיה מושלם אך ישנם 8 סוגי אתרים עיקריים המבוססים על מטרתם ועל סוג הארגון שהם נבנים עבורם.
הנה הניסיון שלי לסכם את הסוגים הנפוצים ביותר, ב 17 השנים האחרונות סייעתי לבעלי עסקים, ארגונים ועמותות לבנות את האתר שמתאים להם אחרי חקר מקיף. ישנם סוגים שונים של אתרים, ואני התמקדתי באתרים שנבנים עבור עסקים ועמותות.
הנה 8 סוגי אתרים:
- אתר עסקי
- אתר קטלוג
- אתר מכירות
- אתרי עמותות
- אתרים חינוכיים/למידה
- אתרי פורטל
- אתרי תיקי עבודות
- אתרים חברתיים לארגונים
1. אתר עסקי
אתר עסקי הוא אתר שנועד לייצג את זהות העסק באינטרנט.
ישנן סיבות רבות לכך שעסק רוצה לפרסם את עצמו באינטרנט, כולל תפיסת הציבור לגבי גודלו של העסק, שירות הלקוחות והאמינות – ובדרך כלל לעודד פניות מלקוחות או שותפים פוטנציאליים.
אך עדיין, לא לכל העסקים הפעילים יש נוכחות באינטרנט. חלק מאנשי המקצוע עשויים להשיג מספיק לקוחות באמצעות המלצות מפה לאוזן ואינם מרגישים צורך לפרסם את שירותיהם באינטרנט באמצעות אתר משלהם.
כמו כן, אנשי מקצוע מסוימים עשויים לחפש משרות באתרי צד שלישי כמו לינקדין. כאלה שבהם אנשים יכולים לפרסם פרטים על דרישותיהם. סוחרים באתרים כמו eBay ואמזון עשויים שלא להזדקק לאתר נפרד כדי להשלים את נוכחותם שם.
חשוב ביותר לעסק שיהיה לו אתר משלו אם העסק מבקש לגייס עובדים, מבקש לקבל חוזים ומכירות על ידי פרסום מקוון באינטרנט, או אם הוא צריך לייצג את שירותיו באופן מקצועי ומודרני לקהל היעד שלו. אלה בדרך כלל המקרים שיבדקו את האתר שלכם גם אם הם קיבלו המלצה אישית להשתמש בשירותי העסק.
בפועל, לרוב העסקים הנסחרים בעולם יש כיום אתר עסקי.
אתר עסקי עם פונקציונליות משופרת עשוי לכלול אזור כניסה ללקוחות בו הם יכולים להוריד מסמכים ופריטים הרלוונטיים עבורם, אתר לצוות וללקוחות.
לתאגידים בינלאומיים גדולים שלא מוכרים ישירות לציבור יהיו בדרך כלל אתרים גדולים ומבריקים שנועדו לייצג ולשמר את התדמית והתאגיד שלהם.
2. אתר קטלוג
אתר קטלוג הוא אתר שנועד להציג את המוצרים והשירותים של העסק לצפייה ברשת. זה בדרך כלל יכלול המלצות, מקרים, תמונות מתאימות ווידאו.
אתר קטלוג הוא פשוט יותר מאתר מכירתי מכיוון שאינו צריך להכיל מספר רב של מוצרים, ולא מחייב לפרסם מחירים, הוא פשוט משמש כפרסומת מקוונת המייצגת את העסק בצורה מושכת לעין, ישנם פרטים כיצד ליצור קשר ותנאים כלליים אילו מוצרים או שירותים הוא מציע. אתר קטלוג יכול להיות פשוט למדי ולהיות מורכב מדף בודד (אם כי בדרך כלל הוא מורכב מלפחות חמישה עמודים), ואילו אתר מכירות יכלול עשרות או מאות עמודים המייצגים טווחי מוצרים שונים ומוצרים בודדים.
אתר קטלוג שונה מאתר מסחר אלקטרוני בכך שהוא אינו מאפשר תשלום מקוון ותשלום עבור סחורות או שירותים. הוא נועד להציג אותם ולהביא את הגולשים ליצור קשר עם העסק לבצע הזמנה או לבקש הצעת מחיר, תלוי במה שמוצע.
3. אתר מכירות
אתר מכירות (מסחר אלקטרוני) הינו אתר שתוכנן והוקם כדי לאפשר ללקוחות לבצע רכישות של כל המוצרים והשירותים של העסק ישירות באופן מקוון כולל תשלום. ניתן לעשות זאת בכל שעה ביום או בלילה ללא צורך בשיחת טלפון או צורה אחרת של קשר עם העסק.
אתרי מכירות מציגים את כל המוצרים או השירותים שניתן לרכוש, ואז מאפשרים לגולשים בהם להוסיף אותם לעגלת קניות וירטואלית המכונה: עגלה.
לאחר שהקונה הוסיף לעגלה את כל מה שהוא רוצה לקנות, הלקוח משלם בקופה וירטואלית באמצעות כרטיס אשראי.
4. אתרי עמותות
אתר ללא מטרות רווח הוא אתר המייצג ארגון שלא למטרות רווח כגון עמותת ילדים, מחקר רפואי, ארגון צדקה ועוד.
בעוד שסוגים רבים אחרים של אתרים מבחינה טכנית אינם למטרות רווח, כולל אתרים חינוכיים המייצגים בתי ספר ציבוריים וכמה בתי ספר פרטיים, המונח אתרים ללא מטרות רווח משמש ארגוני צדקה שאינם בתי ספר.
אתרי עמותות מציגים בדרך כלל את עבודת הארגון מבחינת היתרונות שלה לחברה, כמו גם לאנשים שנעזרו או מומנו. סביר להניח שהם יכללו פרטים על אופן התרומה , וכן כיצד להגיש בקשה לעזרה.
5. אתרים חינוכיים/למידה
אתר חינוכי הוא אתר המייצג מוסד חינוכי כגון בית ספר, מכללה או אוניברסיטה. הוא יכול להיות גם אתר של מחנך פרטי כגון מורה דרך, או בית ספר וירטואלי המציע קורסים מקוונים ומבוססים מרחוק.
אתרים חינוכיים צריכים להיות מתוכננים כך שייצגו את נותני החינוך באופן מקצועי ומסביר פנים ככל האפשר, כך שהם ימשכו תלמידים וירגיעו את התלמידים וההורים גם לגבי איכות החינוך הניתן.
הם לא בהכרח כוללים מקורות חינוכיים באתר עצמו, אך הם עשויים למסור פרטים על כל המחלקות החינוכית בממסד, תצלומים, חדשות ועוד.
6. אתרי פורטל
אתרי פורטל הינם אתרים המקשרים למספר רב של בעלי עסקים או אתרי משנה חיצוניים. אתר פורטל תוכנן, כפי שהשם מרמז, כפורטל או כנקודת כניסה לתוכן אחר, ובדרך כלל ינסה למשוך נפח גבוה של תנועה על ידי קישור למגוון רחב של תוכן מעניין.
אתרי הפורטל המוכרים ביותר עם מנועי חיפוש אינטגרליים כללו את Yahoo ו AOL. אך ישנם סוגים רבים אחרים של אתרי פורטל ללא מנועי חיפוש המשרתים תחומי עניין נרחבים.
בין התכונות שאתרי פורטל מקשרים אליהן יכולות להיות חדשות, ספרים מקוונים, אתרי קהילה ופורומים, מוסיקה, וידאו ומאמרים. אין שום הגבלה למה אתר פורטל עשוי לקשר, אך אתרי פורטל הם בדרך כלל יעילים ביותר אם הם מנסים לפנות לאינטרסים פופולריים כלליים או להתמקד בתחום עניין נישה מסוים ולא לסטות רחוק מדי החוצה.
7. אתרי תיקי עבודות
אתרי תיקי עבודות הם אתרים המשמשים כחלון ראווה של עבודתם של אמנים, סופרים, בעלי מלאכה, מעצבים ואחרים העובדים בתחומים יצירתיים.
הם יכללו גלריות של דוגמאות מעבודות, אם היצירה היא בעלת אופי ויזואלי. אם היצירה היא בעלת אופי ספרותי או אחרת בצורה כתובה, אתרי תיקי עבודות יכללו תמציות או דוגמאות מיצירותיו הכתובות, ומידע על ספרים ופרסומים אחרים שהסופר הפיק.
8. אתרים חברתיים לארגונים
אתרים סגורים שנועדו לארגון – שרק העובדים יכולים להיכנס.
האתרים משמשים לתקשורת בין העובדים, המחלקות השונות, תצוגה של האירועים הקרובים, לוחות מודעות ועוד.